Symptoms of PNH patients in the international PNH registry. Around one-tenth of patients have a history of renal failure and are on pain medication, and 16% have a history of thrombotic events (TE) ( Table 1). The mean granulocyte clone size, i.e., the proportion of cells with the defect of the glycosylphosphatidyl-inositol (GPI) anchor, is about 68%. PNH has no sex preference, and, on average, a PNH patient is 32 years at the start of symptoms, has a nearly doubled LDH and a hemoglobin level of 10.6 g/dL, and shows a mild cytopenia that translates into a platelet count of 130,000/μL and a neutrophil count of 1700/μL. Diagnosis is often delayed due to the high variability of symptoms. Despite its benign nature, PNH induces substantial morbidity and mortality. Paroxysmal nocturnal hemoglobinuria (PNH) is a rare clonal disorder of hematopoiesis that is characterized by chronic intravascular hemolysis, a severe thromboembolic diathesis and variable bone marrow failure that progress into aplastic anemia in 15% of cases. Dieser Review fokusiert auf die wichtigsten Erkenntnisse der letzten Jahre auf dem Gebiet der Patophysiologie, dem klinischen Verlauf und der Therapie der PNH. Der Erfolg von Eculizumab in der Behandlung von PNH-Patienten hat die Entwicklung von neuen Komplementinhibitoren angeregt. Auch neue Autoimmunmechanismen wurden beschrieben. Kürzlich wurde gezeigt, dass unterschiedliche Mutationen von Genen in PNH-Klonen gefunden werden, die auch bei hämatologischen Neoplasien vorkommen. Der Auslöser für die Entstehung der klonalen Dominanz ist bislang nicht geklärt. Solche Symptome treten mit einen relevanten Anteil auch bei Patienten mit Klongrößen, die kleiner als 10% sind auf. Eine Schwellenwert für die klinische Relevanz eines PNH-Klons kann nicht angegeben werden, da auch kleine Klone Symptome wie Thrombosen, Dyspnoe, thorakale oder abdominelle Schmerzen verursachen können. ![]() Um klinisch relevant zu werden muss der PNH-Klon einen relevanten Beitrag zur Blutbildung leisten. In den letzten Jahren haben wir viel über den Zusammenhang zwischen komplementvermittelter Hämolyse und ihrer klinischen Konsequenzen wie Thrombose, Niereninsuffizienz oder Pulmonale Hypertension und möglicher Behandlungsstrategien gelernt. Die klassische hämolytische PNH zeigt Granulozytenklongrößen von 90% und mehr. Solche Zellen sind anfällig gegenüber komplementvermittelter Hämolyse. Ursache für die PNH ist eine klonale Dominanz von hämatopoietischen Progenitorzellen aus welchen Blutzellen entstehen, bei denen komplementinhibitorischen Proteine wie CD55 oder CD59 nicht exprimiert werden können. ![]() This review will focus on the most important findings in pathophysiology, clinical course and treatments during the last years.ĭie paroxysmale nächtliche Hämoglobinurie (PNH) ist eine seltene gutartige klonale Erkrankung der Blutbildung. The success of eculizumab in the treatment of PNH patients has stimulated the development of a variety of new strategies for complement inhibition. Recently, data about coexisting mutations in cancer genes have been published and new mechanisms for autoimmunity have been presented. The driver for the clonal dominance of the PIGA-mutated hematopoiesis is still not clear. Such symptoms can be seen in a relevant proportion of patients with clone size smaller than 10%. To gain clinical relevance, the PNH clone has to make a relevant contribution to blood cell generation however, a minimal clone size as a threshold for the occurrence of symptoms such as thrombosis, dyspnea, chest or abdominal pain cannot be given. ![]() Much progress has been made during the last years in understanding the interrelations of complement-dependent hemolysis its consequences like thrombosis, renal failure or pulmonal hypertension and possible treatment strategies. In classic hemolytic PNH, granulocyte clone sizes can be up to 90% or more. These cells are prone to complement-induced hemolysis. Its etiologic basis is the clonal dominance of a PIGA-mutated hematopoietic progenitor that gives rise to GPI-deficient blood cells that are unable to express complement inhibitors like CD55 or CD59. Paroxysmal nocturnal hemoglobinuria (PNH) is a rare benign clonal disorder of hematopoiesis.
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